Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder - Marknads- och PR konsult med passion för inredning
315
post-template-default,single,single-post,postid-315,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,fs-menu-animation-line-through,popup-menu-text-from-top,side_area_slide_with_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder

 

Kan man skapa mer försäljning med hjälp av Instagram? Tidningen Driva Eget intervjuade mig för ett tag sedan om just det. Här är mina bästa tips!

1. Sätt upp en strategi
– Kanske har du inte tänkt på att du kan använda din enorma plattform för försäljning och för att nå ut. Har du en trogen följarskara som faktiskt tycker om dig och den inspiration som du ger har du stor chans att följarna faktiskt handlar också. Och ju fler relevanta följare, desto bättre. Kommer man över 10 000 följare har du en bra grund.

2. Ha koll på din målgrupp
– Det är alltid bra om du får koll på din målgrupp – kön och ålder. Då vet du när dina köpare är som mest aktiva och när du ska posta inlägg. I vårt fall har vi många småbarnsföräldrar bland kunderna och vi postar inte inlägg vid sextiden på kvällen när de har det som mest hektiskt, utan senare. Du lär känna kunderna när du har en dialog med dem.

3. Använd din profillänk smart
– Eftersom du inte kan länka i inläggen så nyttja profillänken och låt den vara dynamisk. Anpassa den till en speciell kampanj eller produkt som du vill promota.

4. Satsa på sponsrade annonser
– De är också ett sätt att leda till köp. Kostnad beroende på hur länge och ofta annonserna ska synas. Det beror på vad du tycker att de är värda. Med små medel kan du få ett gott utfall, så testa dig fram.

5. Uppmana köpare att dela bilder
– Få kunderna att visa bilder på det som de har köpt och tagga ditt konto. Man litar mer på sina vänner så det är bra att synas i kundernas flöden.

6. Samarbeta med influencers
– En trend som funnits ett tag är samarbeten med influencers, stora bloggare och instagrammare. Det är en jätteviktig del för företag, även småföretag. Det gäller att hitta rätt influencers och nå ut bra i deras flöden. Välj givande samarbeten, kanske influencers från en liknande bransch.

7. Jobba mer med content än bara sälj
– Vi försöker själva inspirera mycket i våra bilder och jobbar mer med content, alltså innehåll, än rent sälj. Kunderna vill hellre ha det.

 

No Comments

Post a Comment

Instagram reports: Please check the username